Wat is Lichte yoga?

Lichte yoga is een bewegingsvorm waarin Hatha Yoga (de klassieke yoga) en  Stoelyoga worden gecombineerd, het is een methode die ik overigens zelf ontwikkeld heb. Als je een dagje ouder wordt, fysieke klachten hebt of door langdurige stress vermoeid bent dan zijn Hatha Yoga lessen vaak te zwaar. Bij de Lichte yoga maken we gebruik van de stoel, dat kan met zittende oefeningen het geval zijn maar ook gebruiken we de stoel als hulpmiddel voor de balans. Waar mogelijk komen ook staande oefeningen en liggende oefeningen aan bod. Als deelnemer aan de les ga je alleen zover in de houdingen en oefeningen mee als voor jou goed voelt. Dat kan per dag verschillen, je respecteert de grenzen die je lichaam aangeeft. De docente kan ook een alternatieve oefening aanbieden, en het staat je uiteraard vrij om alle oefeningen op de stoel te doen!

Lichte yoga is een rustige bewegingsvorm en daardoor voor iedereen geschikt ongeacht leeftijd, lenigheid of conditie. Lichte yoga verbetert je balans en stabiliteit, maakt je flexibeler, maakt je botten en spieren sterker en houdt je hersenen scherp.

Hier volgt een uitgebreide opsomming van de resultaten, bron: stoelyoganederland.nl

1. Yoga verbetert je balans en stabiliteit

Een lelijke val op latere leeftijd kan grote gevolgen hebben. Daarom is het voor ouderen belangrijk om een goede balans te behouden. Veel yogahoudingen richten zich hierop en versterken tegelijkertijd de spieren die bijdragen aan meer stabiliteit. Yoga helpt niet alleen het voorkomen van vallen, het helpt ook bij het opstaan en herstellen van een mogelijke val.

2. Yoga maakt je flexibeler

De flexibiliteit van het lichaam neemt af naarmate je ouder wordt. Dit kan leiden tot fysieke beperkingen, klachten en ongelukken. Het rekken en strekken tijdens yoga maakt je flexibeler en vergroot je bewegingsbereik. Hierdoor sta je (letterlijk) steviger in je schoenen en voel je je zelfverzekerder in het dagelijks leven.

3. Yoga maakt de botten en spieren sterker

Lichaamsbeweging is essentieel voor het behoud van sterke botten en spieren. Bij yoga heb je geen gewichten nodig om sterk te blijven of te worden. Dit maakt yoga uitermate geschikt voor ouderen met osteoporose (zwakke botten) en voor ouderen die osteoporose willen voorkomen.

4. Yoga houdt je hersenen scherp

Het lichaam en de geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Tijdens yoga let je op je ademhaling en luister je naar je lichaam. Hierdoor voel je dat je in contact staat met jezelf, je omgeving, en de wereld om je heen. Dit “trainen van de aandachtsspier” heeft positieve effecten op het brein. Het helpt je helder nadenken en vermindert eventuele zorgen.

5. Yoga maakt je gelukkiger

Yoga draagt op verschillende manieren bij aan een gelukkiger leven. Het bewegen helpt bij het loslaten van negatieve emoties, bewust ademhalen kalmeert het lichaam en mediteren doorbreekt angstige denkpatronen. Het bijwonen van yogalessen is tevens een wekelijks of dagelijks uitstapje. Dat levert ongetwijfeld leuke sociale contacten op!

Bovenstaande bevindingen werden bevestigd in onze enquete van 2019! Een korte opsomming van de resultaten:
Balans: 100% van de deelnemers gaf aan hier verbetering in te merken
Lenigheid: 58 %
Humeur: 100%
Concentratie: 65%
Minder piekeren en meer rust in je hoofd: 100%